Článek o našem surfovém výletu na ostrov Mauritus vyšel ve druhém letošním čísle časopisu Windsurfer (2/2012), zde si ho můžete přečíst v nezkrácené podobě.
MAURITIUS - DOBYTÍ RÁJE
ŘÍJEN
BÝVÁ MĚSÍCEM, KDY NA MĚ PŘICHÁZÍ PODZIMNÍ DEPRESE. LÉTO JE ZA NÁMI, KAZÍ SE
POČASÍ A VE ŠKOLE PO MĚ VYŽADUJÍ STUDIJNÍ AKTIVITU. NENÍ JINÉ MOŽNOSTI NEŽ
JEŠTĚ NAPOSLED V ROCE NA DVA TÝDNY
VYRAZIT ZA SLUNCEM, VĚTREM A VLNAMI. TENTO ROK JSME SI PRO PODZIMNÍ WAVE TRIP
VYBRALI OSTROV MAURITIUS A VOLBA TO NEBYLA VŮBEC ŠPATNÁ. MAURITIUS SE NACHÁZÍ
V INDICKÉM OCEÁNU A OD ČERVNA DO ŘÍJNA SE DÍKY VELKÝM VLNÁM A SILNÉMU
VĚTRU STÁVÁ OBLÍBENOU DESTINACÍ WINDSURFERŮ A KITERŮ.
Z Nechranic
až na Mauritius
Poprvé
jsem o Mauritiu jako o ráji milovníků větru a vln slyšel před šesti lety. S
nadšením mi o něm povídal jeden kiter. Popisoval, čím ho Mauritius uchvátil. Zelený
ostrov s krásnými plážemi, lemovanými palmami, místo se zvláštním vnitřním
kouzlem. Ale hlavně o něm mluvil jako o místu, kde jsou velké hladké vlny a
teplá průzračná voda, jako o spotu, kde zažil ten nejlepší waveriding. Když nad
tím zpětně přemýšlím, vůbec jsem tenkrát nechápal, co mi ten kiter říkal. Bylo
mi 16 let a začínal jsem závodit na formuli a slalomu. Myslel jsem si, že
nejlepší pocit je, když se člověk prohání přehulený na slalomáku po rovné vodě
na Nechranicích nebo v Chorvatsku. Neznal jsem pojmy jako sideshore, nebo
onshore (proč to rozlišovat, vždyť na Nechranicích fouká pořád onshoreJ ). Nevěděl jsem, kde leží Mauritius a ani mě nenapadlo, že bych se tam
mohl někdy podívat. Nenapadlo mě to, ale i tak mi zůstala slova toho kitera
v paměti.
Od té doby se toho hodně změnilo.
I když mě závodní windsurfing, vždycky bavil a stálé mě naplňuje, začal jsem
postupně poznávat kouzlo wavu. Zlom přišel, když jsem si poprvé na Fuerte sjel swellovou
vlnu. To změnilo absolutně můj pohled na windsurfing. Od té doby jsem se snažil
každé jaro alespoň na 14 dnů vyrazit někam za vlnami. Dostal jsem se postupně
do partičky okolo Bóry a Džiháda, s kterými jsem začal lítat za vlnami na
Kapverdy. Když mi v létě Bóra napsal, že se v říjnu chystá na Mauritius,
vybavilo se mi opět v mysli, co tenkrát říkal ten kiter – nejlepší
waveriding jaký kdy zažil – to chci přece zažít taky! Takže moje odpověď byla
krátká a rychlá – jedu taky!
Kudy
tam
V průběhu léta se počet
členů naší bandičky, která měla letět, postupně měnil. Nakonec se sestava ustálila
ve složení Bóra, Džihád, Jirka a já, kluci sebou vzali navíc ještě svůj
doprovod a rodinky. Výhodou bylo, že Bóra na Mauritiu nebyl poprvé (ale podruhéJ), což nám ušetřilo spoustu
starostí se získáváním informací. Hlavní problém tedy představovalo vyřešení
dopravy a ubytování.
Co se dopravy týče, bylo pro
nás nejdůležitější vzít si vlastní vybavení, což bych každému doporučil. Na
Mauritius se sice přímo v zátoce kde se surfuje, vyskytuje Mistral club,
ale půjčování v něm je spojeno s řadou problémů. Především
nepočítejte s tím, že byste si půjčili věci bez předešlé rezervace. Kapacita
půjčovny je omezená, a proto je třeba si věci zamluvit více jak měsíc dopředu.
Ještě větší problém je, kdy vás nechají s půjčenými věcmi jezdit. Na outside
reef můžete s věcmi z mistralu jen při zelené vlajce ( ta byla
v průběhu našeho pobytu pouhé 2 dny!), pokud visí žlutá, můžete jen na
malý reef a pokud červená (byla 4 dny) nepustí vás na vodu vůbec.
Tohle jsme naštěstí všechno
věděli a tak jsme se jen snažili najít nejschůdnější variantu jak se na ostrov
s naším skromným vybavením dostat. Zvažovali jsme více možností, ale
nakonec se jako nejlepší jevila volba letu s Emirates přímo z Prahy.
Výhodou bylo, že jsme mohli mít každý
30kg na osobu a neřešily se rozměry. Ani to by nám asi nestačilo, ale
zachránil nás doprovod. Ženské části
naší výpravy nezbývalo jinak, než aby si v rámci úspěchu naši surferské
výpravy, sbalili pro sebe a děti jen to nejnutnější oblečení, a nám tak zbylo
dostatek místa pro naše surfové mazlíčkyJ. Nakonec to vycházelo tak,
že na každého surfera připadlo 60kg, takže se nám podařilo pobrat i jeden
nafukovací paddleboard. Pravdou je, že naše příruční zavazadla vypadala také
jako menší bagy (a i podle toho vážila), ale už nám nic nestálo v cestě.
Letenky jsme objednávali s předstihem, protože jsme měli zamluvenou vilu a
nechtěli jsme riskovat, že nebude v letadle místo. Letělo se
s přestupem v Dubaji a komfort při letu byl fakt stoprocentní,
nejlepší co jsem zatím zažil (jídlo, místo na nohy, obsluha atd). Let trvá
okolo 12 hodin, posunete se ale o pouhá dvě časová pásma. Letenka tam i zpět
stála 26 100,-Kč.
Ubytování, jídlo,
doprava
Windsurfové spoty se nacházejí na
jihozápadě ostrova okolo poloostrovu Le Morne (asi hodinu cesty z letiště).
Bezpečně toto místo poznáte podle dech beroucí hory Le Morne Brabant, která
tomuto místo propůjčuje magickou atmosféru. Kousek od surfových spotů se
nachází hotelový resort, my jsme ale dali přednost pronájmu vlastní vily ve
městečku La Gaulette vzdálené asi 10 minut jízdy autem. Výběr bydlení byl čistě
v režii Bóry, který měl zkušenost už ze svého minulého pobytu na ostrově, a
je třeba ho za něj pochválit. Za 200 EUR na den nám pronajal vilu s 6-ti
dvoulůžkovými pokoji, dvěma kuchyněmi, velkou střešní terasou, z které
jsme viděli na spoty, a bazénem. Výhodou také bylo, že šlo zajet čtyřkolkou na
dvůr, a nemuseli jsme tak vykládat na noc surfy.
Bez
čeho se neobejdete, je půjčení auta. S tím není na ostrově problém, nabídka
je široká. Půjčení auta vám většinou zprostředkuje majitel vily, kterou si
pronajmete (alespoň u nás to tak bylo). Cena se pohybuje kolem 30 EUR na den.
Větší problém je však s řízením. Mauritius je bývalá Britská kolonie a
kromě golfových hřišť, angličtiny jako oficiálního jazyku a koňských dostihů
zde po Britech zůstalo také řízení vlevo. Nebýt Džiháda, který mě neustále
upozorňoval, že jedu v protisměru, bych se to asi nikdy nenaučil. Nakonec
jsem si po pár dnech na řízení vlevo zvyknul, ale stěrače místo blinkrů a
naopak jsem pouštěl špatně až do konce. Nebyl jsem v tom ale sám, když
přišla typická mauritijská sprška bylo vidět více aut, kterým začal blikat
blinkrJ.
Zatímco
na zaplacení ubytování a půjčení auta si v pohodě vystačíte s EUR na
běžné fungování je lepší si peníze vyměnit. Především na jídlo u vody je
potřebovat budete. Místní měna jsou mauricijské rupie a přepočet je 1EUR=38RUP,
1CZK=1,55. V La Gaulette je několik menších obchodů s jídlem a jedna větší
samoobsluha, pokud chcete udělat větší nákup vyplatí se dojet do Tamarinu kde
je velký supermarket. Jídlo je zde podobně drahé jako u nás.
Snídaně
a večeře jsme si dělali sami a rozhodně jsme nestrádali. Bóra totiž nemá
šikovné ruce plastického chirurga jen tak pro nic za nic a je i znamenitým
kuchařem. Každý večer jsme si tak pochutnávali na grilovaných rybách všech možných
i nemožných druhů, langustách, krevetách a jiných potvorách, které moře nabízí.
Všechno koupíte čerstvé od rybářů přímo na pláži za velmi dobrou cenu. Přes den
jídlo řešit nemusíte, koupíte si ho u stánku na pláži.
Le Morne – všechno na jednom místě
To
kvůli čemu sem poletíte, ale nebude určitě jídlo ale jedny
z nejkrásnějších wavových spotů. Největší výhoda Mauriciu, kterou jistě
oceníte, je, že se všechny spoty nacházejí na jednom místě. Ušetříte si tak
několikahodinové cestování po ostrově strávené hledáním toho nejlepšího místa
pro daný den, na Mauriciu se vše nachází v laguně kolem poloostrovu Le
Morne. A je třeba říct, že úchvatnější místo pro windsurfing a kiteboarding se
snad ani nedá vymyslet. Nad spoty se tyčí hora Le Morne Brabant, která vás
okouzlí na první pohled.
Dopoledne
tak v klidu dorazíte na pláž, zjistíte kdy je příliv a kdy odliv,
nastrojíte věci a jdete jezdit. Když vás přepadne hlad, jen přijedete ke břehu,
dojdete pár metrů a v jednom z pojízdných stánků si dáte něco dobrého
k jídlu. U mě vedly smažené nudle s kuřecím masem a chilli
v přepočtu asi za 60Kč. K tomu si dáte za pár rupii kokos, který vám
milý prodavač po vypití profesionálně vydlabe a máte tak ještě další pochoutku
na svačinu. S jídlem si můžete sednout do závětří a pozorovat kitery, jak
drtí na One Eye. Až načerpáte síly, můžete znovu na vodu. Kdyby vás náhodou
nepřesvědčil pohled z pláže, počkejte, až vyjedete na vodu.
Moje
maminka mi vždycky říkala, ať dám na první dojem. A jestli mám hodnotit
Maurcius, podle svého prvního pohledu na něj z vody, nemůžu ho přirovnat
k ničemu jinému než k ráji. Jakmile
otočíte v Le Morne první halzu, naskytne se vám teprve pohled na Le Morne
Brabant v její plné kráse. Ve chvíli, kdy se mi první pohled na horu
naskytl, jsem ještě nesjel na Mauruciu ani jednu vlnu, i tak jsem mu však beznadějně
podlehl.
Spoty a na co si dát na nich pozor
V Le
Morne se nachází čtyři spoty: Manawa, Little Reef, Chameaux a One Eye.
Little Reef je vzdálen asi 300 metrů od břehu a chodí zde vlna do čtyř metrů,
která se odvaluje na druhou stranu. Žádny super waveriding si zde nevychutnáte,
zato je to ale relativně bezpečná vlna, na které jste na očích ostatním, a
pokud se Vám něco stane, rescue boat vás zachrání. One Eye je spotem pro ty
nejlepší. Vlny zde nedosahují takové výšky jako na Manawe, ale mají
obrovskou sílu. Je tu také velmi mělko a často z vody vykukují korály. Na
spotu jezdí především kiteři. Pro diváky je to pěkná podívaná, protože se spot
nachází relativně blízko břehu. Chameaux je spot mezi Little Reef a One Eye. Manawa
byl tím spotem, kvůli kterému jsme přiletěli, vlna se zde odvaluje na outside
reefu, vzdáleném asi dva kilometry od břehu. Vítr je zde slabší, a když
chytnete dobrý den, vlny dosahují výšky sedmi metrů.
Bylo
by to ale příliš jednoduché, kdyby v tom nebyl žádný háček. Manawa je
krásný spot, ale skýtá i řadu nebezpečí. Pokud jezdíte na Manawe, pohybujete se
na úplném okraji laguny, jste tedy dva kilometry od břehu, ze kterého vás nikdo
nevidí a vedle vás padá jedna obří vlna za druhou. Pokud jsou vlny opravdu
velké, zavírá se i celý malý reef a na Manawu tak nedojede ani rescue boat.
Spolehnout se pak musíte jen na sebe a na své kamarády. Největší nebezpečí však
představují silné proudy. Pokud vám zeslábne vítr, proud vás táhne na oceán, i
přesto, že brodíte směrem ke břehu. Chce si to tedy dávat velký pozor, zvlášť
pokud je oblačnost. Pokud nad Le Morne přijde dešťový mrak, vítr velmi rychle
zeslábne. To jsme poznali na vlastní kůži.
Další
věcí, na kterou je třeba si dávat pozor, je odliv. V té chvíli je jen
otázka času, než najedete na korál a urazíte si flosnu. Kdy je maximální a kdy
minimální stav vody zjistíte každé ráno v Mistral clubu.
Většinu
dnů jsme jezdili na Manawe a zažili jsme zde i dny, kdy vlny
dosahovaly výšky šesti metrů, jeden den i více. Fotky jsou bohužel
z menších vln, protože, jak jsem psal výše, při velkých vlnách se na
Manawu nedostane člun.
Za 14 dní jsme zažily
snad všechny možné větrné podmínky. Na moje Starboard Evo 80l jsem použil plachty 4.5 m2, 5.0 m2,
5.3 m2, 5.9m2. Z toho 5.3 jsem po týdnu odevzdal
oceánu. Některé dny by se hodila i menší plachta. 5.9 bych ale sebou určitě
doporučil, protože zvlášť na Manawe je větru někdy opravdu málo.
Co
dělat když nefouká
Náš
pobyt vyšel opravdu parádně. Nejezdili jsme jen tři dny, které jsme využili na
cestování po ostrově. I kdybyste byli ale na Mauriciu měsíc, nestačíte
prozkoumat všechny z jeho krás. Z toho, co jsme viděli, stojí určitě
za zmínku Rochesterské vodopády.
Mimo toho, že jsou opravdu krásné, si zde můžete dopřát i trochu adrenalinu.
Z vodopádu se dá skákat, je však třeba dávat si pozor na to, abyste
skočili do místa, ve kterém je dost hloubky. Vytáhli jsme zde i paddleboard.
Určitě
taky doporučuji vyšlápnout si na horu Le Morne Brabant. Mimo to, že cesta sama
o sobě stojí za tu námahu, na vrcholku se před vámi rozprostřou všechny Maurcijské
spoty jako na dlani.
Z toho,
co jsme nestačili navštívit, stojí prý za vidění národní park Black River,
koňské dostihy a pro milovníky golfu určitě i místní golfová hřiště. V Le
Morne se také nachází potápěčská škola.
Jediné,
co na Mauritiu pokulhává, je noční život. Žádné bary poblíž Le Morne
nenaleznete. Není tedy nad to, koupit si lahev místního rumu, udělat si dobrou
večeři a opít se s přáteli ve Vile. My jsme měli to štěstí, že jsme
potkali na Mauritiu Míru se Zuzkou, kteří nám dělali v popíjení společnost:-).
Mauritius byl pro mě
jeden z nejhezčích wavových tripu a
rozhodně trip, kde jsem jezdil zatím největší vlny. Na Mauritius se určitě brzy
vrátím, jestli existuje windsurfový ráj na zemi, je to určitě tam.
Na závěr bych chtěl
poděkovat sponzorům, především firmě Oxbow, dále Severne, Starboard,
Paddleboardshop.cz a Jerky.
Aloha, někdy na vodě Zímák.
Žádné komentáře:
Okomentovat